HAC '63

A-atletiek, ook wel bekend als VB-atletiek, is atletiek voor mensen met een verstandelijke beperking. Jongens, meisjes, mannen en vrouwen trainen wekelijks bij hun vereniging en nemen ook regelmatig deel aan wedstrijden die door het jaar heen georganiseerd worden.
A-atletiek is in de eerste plaats plezier in verantwoord bewegen en verdere ontwikkeling van de motorische mogelijkheden van de deelnemers. Deze vorm van sport en ontspanning staat dan ook open voor A-sporters op elk niveau.
Naast trainingen door het hele land, zijn er ook steeds meer mogelijkheden om in wedstrijden tegen elkaar uit te komen. Net als bij de reguliere atletiekgroepen is het voor deze atleten mogelijk om mee te doen aan baanwedstrijden, indoorwedstrijden en crossen in de natuur.

Binnen de Atletiekvereniging HAC'63 is ook een A-groep actief. Zij worden getraind door Jozina Ernst en Renate Hofstee.
Tijdens het winterseizoen in de zaal (november t/m februari) en in het zomerseizoen (maart t/m oktober) op de atletiekbaan.

Indoorwedstrijden
Deze wedstrijden kenmerken zich door de prettige feeststemming die hier gecreëerd wordt. Naast serieuze wedstrijdbeoefening wordt hier ook aan ontspanning en vertier gedacht.

Baanwedstrijden
Deze wedstrijden worden in het algemeen in een meerkampvorm afgewerkt. Onderdelen die al dan niet in meerkampvorm aangeboden worden zijn: Sprint (40 tot 100 meter), kogelstoten, balwerpen, speerwerpen en discuswerpen, hoogspringen en verspringen en als langere afstanden de 400 of 600 meter. De meest voorkomende meerkamp bestaat uit een sprintafstand, hoog- of verspringen, kogelstoten of balwerpen en een langere afstand.

Cross
De crosswedstrijden voor A-atleten worden vaak gekoppeld aan reguliere crosswedstrijden, waarbij voor onze sporters aangepaste afstanden van toepassing zijn. Indien nodig lopen ook begeleiders mee om de atleten op “moeilijke“ momenten te ondersteunen.

autistische stoornis | blind/slechtziend | verstandelijke beperking
Bezoekadres Atletiekbaan
Sportveldenweg 3
7902NX Hoogeveen