Heliomare - Kinderrevalidatie

Activiteiten van de afdeling Kinderrevalidatie van Heliomare:

• De afdeling Vroegbehandeling observeert en behandelt baby’s en peuters met stoornissen of beperkingen in hun ontwikkeling. Met als doel om de patiëntjes zo te ondersteunen dat zij de kans krijgen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. De behandeling is individueel en soms in combinatie met plaatsing van het kind in één van de therapeutische peutergroepen.
  • Observatie-onderzoek.
  • Het Eetteam: is bedoeld voor kinderen met eet- en drinkproblemen en hun ouders. Het team bestaat uit een revalidatiearts, een logopedist, een orthopedagoog en een diëtist en wordt zonodig door externe deskundigen bijgestaan. Onder eet- en drinkproblemen verstaan zij het geheel of gedeeltelijk weigeren of niet kunnen verwerken van voedsel. Dit met een lichamelijke achtergrond, al of niet gecompliceerd door sociale- of gedragsmatige factoren. Kinderen met eetproblemen voortkomend uit kinderpsychiatrische problematiek horen niet tot onze doelgroep.
  • COCP-programma (communicatieve ontwikkeling van niet-sprekende kinderen en hun communicatie partners): biedt kinderen, hun ouders, andere gesprekspartners en medewerkers van instellingen voor niet-sprekende kinderen een schat aan mogelijkheden om met elkaar te kunnen communiceren. Dit gebeurt aan de hand van gebaren, grafische symbolen, iconen en plaatjes.
  • Zwemmen: Heliomare revalidatie heeft een zwemgroep voor baby’s en peuters met een achterstand in hun motorische ontwikkeling. De revalidatiearts beoordeelt of uw kind in aanmerking komt voor de zwemgroep.

Ambulantie vroegbehandeling

Doel van het aanbod:
T.a.v. het kind: Voorkomen van onnodige achterstand door optimaal aandacht te besteden aan alle aspecten van ontwikkeling van het kind.
T.a.v. ouders/verzorgers: leren de omgang met hun kind in het gezinsleven in te passen en een evenwicht vinden tussen de behoeften van het kind, dat van de andere gezinsleden en van elkaar als partner. Tevens ondersteuning en begeleiding bieden bij hun functioneren t.a.v. psychosociale, emotionele en maatschappelijke problematiek en informatie verstrekking t.a.v. de functionele prognose en hulp bieden bij het verwachtingspatroon dat hierbij aansluit.

De manier waarop hulp aangeboden wordt:
Ambulante vroegbehandeling biedt revalidatiebehandeling aan huis en/of dagopvang.

Voor wie is het?
Kinderen van 0-4 jaar bij wie een revalidatie-indicatie bestaat. Er is sprake van een revalidatie-indicatie als het kind bedreigd wordt in zijn ontwikkeling d.w.z. dat het kind door zijn beperking(en) zonder extra hulp niet die ervaringen op kan doen die andere kinderen wel hebben (Meihuizen-de Regt, 2003).
Hoewel de revalidatie-indicatie kindgericht is, is de revalidatie aanpak die volgt mede gezinsgericht. Daarmee maakt ook het gezin deel uit van de doelgroep.

Zijn er kosten aan verbonden?
Nee

Hoe aanmelden?
Aanmelding via de revalidatiearts van cluster Kind/Jeugd. Verwijzing door een arts.

Website: www.heliomare.nl

Telefoon: 088 920 84 39 (ma, di, do)

lichamelijke beperking | meervoudige beperking
0 tot 18 jaar