Hersenfabriek Zwolle

De Hersenfabriek geeft neurofeedback, een behandelmethode waarbij afwijkende hersengolven getraind worden om klachten te verminderen. De behandeling is gebaseerd op het gegeven dat bepaalde psychische klachten gepaard gaan met afwijkende hersengolven. Steeds meer onderzoeken laten zien dat klachten zoals concentratiestoornissen (ADHD) , stemmingswisselingen, hoofdpijn en moeheid ook te meten zijn met behulp van zogenaamde EEG-metingen.

De afwijkende hersengolven worden uit de EEG-meting geselecteerd en zijn de basis voor de neurofeedbackbehandeling. Tijdens de behandeling worden afwijkende hersengolven aan de cliënt getoond op een beeldscherm. Hierdoor ziet de cliënt continu zijn eigen hersengolven. De hersengolven worden gevisualiseerd met behulp van een animatie, waarbij verbetering van hersengolven gepaard gaat met een goed verloop van de animatie en verslechtering van de hersengolven te zien is als een slechter verloop van de animatie. De cliënt leert dus zijn eigen hersengolven positief te beïnvloeden. De eerste effecten zijn na acht tot tien sessies te zien als een verbetering van de getrainde golven. Sommige klachten, zoals slaapstoornissen, kunnen binnen 10-15 sessies afdoende worden behandeld. Bij andere klachten of ziektebeelden - zoals ADHD, PDD-NOS en depressie - zijn veelal meer sessies nodig om maximale verbetering te krijgen.

De neurofeedbackbehandelingen zijn geschikt voor kinderen vanaf zes jaar, maar ook voor volwassenen en ouderen. Een voorwaarde is dat mensen enigszins stil kunnen zitten en kunnen begrijpen wat ze moeten doen.

Vergoeding van de EEG-metingen en neurofeedbackbehandelingen is mogelijk. Hersenfabriek Zwolle is aangesloten bij de beroepsverenigingen VBAG, NVPA en aangesloten bij stichting RBCZ. Daar vallen de behandelingen onder de noemer 'alternatieve geneeswijze'.

Bezoekadres Dokter Stolteweg 76
8025AZ Zwolle