Hiv Vereniging

De Hiv Vereniging is een landelijke vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor alle mensen met hiv en betrokkenen. De drie hoofdtaken van de Hiv Vereniging zijn: informatievoorziening, onderling contact en ondersteuning, en belangenbehartiging. Het beleid van de vereniging is gebaseerd op de kennis en ervaring van mensen met hiv.

Hiv is de afkorting van humaan immunodeficiëntie virus. Humaan betekent menselijk en immunodeficiëntie betekent dat de afweer, het immuunsysteem, wordt aangetast. Hiv is dus een virus dat de afweer bij mensen verzwakt. De afweer is dan niet meer in staat om bepaalde ziekteverwekkers goed te bestrijden. Men kan dan infecties krijgen, die door de afweer van mensen die niet hiv-positief zijn zonder problemen kunnen worden bestreden.

Bij de - vaak hiv-positieve - vrijwilligers van de Informatielijn van het Servicepunt kan men onder andere terecht voor:

• Juridische vragen
  • Medische vragen
  • Vragen over activiteiten voor en door mensen met hiv en betrokkenen (onderling contact en ondersteuning)
  • Een gesprek met iemand die ook hiv-positief is
  • Tevens via het Servicepunt informatie over diverse secties: Young Ones (groep jongeren van 11 - 21 jaar met hiv), Jong positief (groep jongeren van 18 - 30 jaar met hiv), Positive Families (kinderen en gezinnen), Project Peer-contact (face to face gesprekken), Adoptie, Long-term Servivors (mensen die al lange tijd hiv hebben), Migranten, Poz and Proud (homomannen met hiv), Posidivas (Vrouwen met hiv).
  • Informatie over regio's van de Hiv Vereniging
  • Informatie over vrijwilligerswerk bij de vereniging en het maken van een afspraak hiervoor.
  • Informatie en ondersteuning over wat te doen bij ontevredenheid over behandeling en/of hulpverlening
  • Voorlichting aan beroepsopleidingen over leven met hiv door hiv-positieven
  • Bemiddeling bij interviews met hiv-positieven ten behoeve van de media

alle leeftijden