Hospice Emmen- 't Huis van Heden

Een hospice is een 'bijna-thuis' waar mensen die ernstig ziek zijn hun laatste weken of dagen kunnen doorbrengen. Het hospice biedt een huiselijke omgeving, ondersteuning en hulp als het gaat om persoonlijke verzorging, eten en drinken.

Het hospice wil zoveel mogelijk een thuis bieden aan de gast die nog maar kort te leven heeft. De gast krijgt een kamer met een uitzicht op de natuur. Vrijwilligers, de thuiszorg en de arts zorgen voor alle noodzakelijke verzorging en ondersteuning. Partner, familie, vrienden en kennissen zijn in overleg dag en nacht welkom. Voor de professionele verpleegkundige en medische verzorging wordt een beroep gedaan op de thuiszorg en arts. Ook andere professionele hulp die anders thuis gegeven zou worden, wordt verleend in het hospice. De normale dagelijkse verzorging wordt gedaan door vrijwilligers. Zij zorgen voor hulp bij het eten en drinken en voor een prettige sfeer.

Iedere gast betaalt een eigen bijdrage. Sommige ziektekostenverzekeraars vergoeden een deel van deze kosten. De kosten voor de arts worden vergoed via de ziektekostenverzekering van de gast. Als iemand de eigen bijdrage niet kan betalen, wordt gezocht naar een goede oplossing.

Respijtzorg
Voor respijtzorg komen mensen in aanmerking die dagelijks veel mantelzorg nodig hebben. Conform de doelstelling van het Hospice betreft het mensen met een aandoening die op termijn tot overlijden leidt en dus in de (pre)terminale fase verkeren. Degene die de mantelzorg geeft, is dringend toe aan een periode van rust en tijd voor zichzelf of ziet zichzelf gesteld voor een onontkoombare situatie, zoals bijvoorbeeld een ziekenhuisopname. Er kunnen afspraken gemaakt worden voor opvang in het Hospice voor één tot een aantal weken.

Bezoekadres Markeweg 1
7822GC Emmen