Houkes Bewindvoerders

Soms kunnen mensen niet (helemaal) voor zichzelf zorgen. Bijvoorbeeld omdat ze een beperking hebben, omdat ze dementeren, omdat ze ernstig ziek zijn, verslaafd zijn of om andere redenen hun financiën niet kunnen overzien. Als iemand, om wat voor reden dan ook, zijn eigen financiën niet kan regelen, moet een ander dat doen. Vaak zijn dat dan familieleden of hulpverleners of het wordt helemaal niet geregeld met alle gevolgen van dien.

Valt iemand onder een beschermingsbewind, dan wijst de rechter een partij aan die de financiële belangen van die persoon behartigt. Het vermogen van een meerderjarige, dus het vermogen van iemand die achttien jaar of ouder is, kan onder bewind worden gesteld. Dit betekent dat de bewindvoerder alle vermogensrechtelijke belangen afhandelt. De kantonrechter kan, afhankelijk van de situatie, besluiten om slechts een gedeelte van het vermogen onder bewind te stellen, bijvoorbeeld alleen het spaartegoed of onroerend goed.

Bij bewindvoering moet de administratie op de juiste wijze worden gevoerd en bijgehouden en de bewindvoerder moet goed op de hoogte zijn van allerlei wettelijke regelingen, zoals huur- en zorgtoeslag, sociale wetgeving, regelgeving op het gebied van bezwaar en beroep en belastingwetgeving. De bewindvoerder moet over de gang van zaken verantwoording afleggen aan de rechter.

autistische stoornis | chronisch ziek | dementie | meervoudige beperking | niet aangeboren hersenletsel | psychische problemen | verstandelijke beperking
Bezoekadres Emmen
Postadres Postbus 1102